Oletko lähdössä vaellukselle?

Kymmenen vinkkiä talvivaellukselle -> Lue lisää!

Hyönteiset ja retkeily -> Lue lisää!

Vaeltamisella yleensä tarkoitetaan useamman vuorokauden kestävää kävelyä retkeilyreiteillä tai poluttomassa maastossa. Vaeltaja kantaa mukanaan rinkassa omat varusteet.

Tämä sivu on tarkoitettu avuksi valmistautumiseen ja antamaan lisätietoa vaeltamisesta.

Luontoon.fi-sivuilla vaeltamista kuvaillaan mm. näin, “Puhtaiden metsien, soiden ja tunturien rinteiden raikkaudessa ajatus lentää vapaana kuin lintu ja mieli virkistyy. Keskittyminen elämän perusasioihin ja -edellytyksiin rauhoittaa, vie mennessään turhan ja jättää jäljelle olennaisen. Hyvät varusteet helpottavat vaeltamista, mutta tavallisellakin varustuksella pärjää hyvin.

Kuinka valita vaelluskohde?

Me Ulkoilma Akatemiassa olemme valinneet valikoimaamme upeita vaelluksia pohjolan upeimmissa luontokohteissa. Meiltä löytyy kohteita Keski- ja Pohjois-Suomesta sekä Pohjois-Ruotsista.

Vaelluskohteen valinnassa kannattaa huomioida maasto, palvelutaso ja etäisyydet. Myös vaelluksen ajankohta kannattaa huomioida kohdetta valittaessa.

Karhunkierroksella tulee tutuksi upeat riippusillat.

Esimerkkejä kohteista:
Karhunkierros on metsäistä maisemaa, joka välillä nousee vaarojen ylle ja välillä halkoo kauniita suoalueita. Karhunkierros on kuljettavissa toukokuun lopusta lokakuun loppuun. Karhunkierros on turvallinen kohde, joka on hyvin mobiiliverkon sisällä ja tarvittaessa vaellus on helppo keskeyttää. Palvelutaso on erinomainen.
Haltin vaellus kulkee Käsivarren erämaa-alueen suurtuntureilla. Maisemaa hallitsevat silmän kantamattomiin jatkuvat rakkakivikot sekä tunturit. Haltille kuljetaan pääsääntöisesti Kalottireittiä pitkin. Reitti on kuljettavissa kesäkuun lopulta lokakuulle, mutta paras aika vaeltaa on elo-syyskuu. Reitti on vaativa sen syrjäisyyden vuoksi. Reitiltä ei voi oikaista helposti pois. Palvelutaso on hyvä.

Tutustu kaikkiin meidän järjestämiin vaelluksiin. Vinkki: vaelluksen voit varata, maksaa osin tai kokonaan liikuntaeduilla!

Kuinka valmistaudun vaellukselle?

Useamman päivän kestävä vaellus on melko vaativaa liikuntaa, joten siihen on syytä valmistautua. Peruskunnosta on hyvä pitää huolta ennen vaellusta. Vaelluksella pärjää yleensä normaalilla peruskunnolla, mutta kulkeminen helpottuu kun on tottunut kävelemään pidempiä matkoja. Haastetta kulkemiseen saattaa tuoda rinkka. Vaelluksillamme rinkan tavoitepaino on 15 kg. Tätä painavampi, liian raskas rinkka saattaa tehdä vaeltamisesta haastavaa, joten suosittelemme mahdollisuuksien mukaan harjoittelemaan rinkan kanssa liikkumista ennen varsinaista vaellusta. Usein rinkka painaa hartioille ja lantiolle ensimmäisinä vaelluspäivinä. Välillä kipu voi olla häiritsevää, mutta se kuuluu asiaan. Yleensä jo kolmas vaelluspäivä tuo helpotusta ja keho alkaa tottuu hiljalleen rinkan kantamiseen. Kipu johtuu yleensä pelkästään tottumattomuudesta, eikä kipua tule säikähtää.

Jaksanko? = Me rytmitämme vaellusta, jolloin yhtäjaksoisesti kävellään noin 45 minuuttia. Taukoja pidetään myös nousujen jälkeen. Kuumalla kelillä juomataukoja voidaan pitää useammin. Rytmityksellä varmistamme jaksamisen koko päiväksi ja koko vaelluksen ajaksi. Teemme kaikkemme, jotta sinä jaksat ja nautit.

Lue lisää normaalista vaelluspäivästä sekä jaksamisesta.

Valitse käyttötarkoitukseen sopivat vaelluskengät, joissa on sopivasti tukea ja tilaa.

Kenkien osuus onnistuneeseen vaellukseen on valtava, joten kenkien sisäänajo on syytä aloittaa ajoissa. Totuttele jalkaa kenkiin ja anna kengille aikaa muotoutua.

Terveyskirjasto.fi sivuilla kenkien sisäänajosta kerrotaan näin, “Uusille kengille suositellaan niin sanottua sisäänajoa. Sisäänajon tavoitteena on kenkien muovautuminen jalkaterän muotoihin niin, että ihon hankaumien, rakkojen ja jalkakipujen synty estyy. Kenkiä käytetään päivittäin erilaisilla alustoilla (tasainen, epätasainen, portaat) liikkuen aluksi kaksi kertaa päivässä 15–30 minuuttia kerrallaan. Käyttöaikaa lisätään vähitellen. Kenkien sisäänajoon tarvitaan noin 100–200 kilometriä kävelyä.”

Kiinnitä huomiota kenkien oikeaan kokoon, lestiin ja jäykkyyteen. Jälkaterän kärkeen tulisi jäädä 1 – 1,5 cm tilaa. Riittävä tila antaa mahdollisuuden parempaan liikkumiseen ja jalka mahtuu olemaan kengissä kaikissa olosuhteissa. Älä valitse liian jäykkiä kenkiä. Niin kutsutut mid-vartiset vaelluskengät tukevat nilkkaa ja kalvolliset vaelluskengät puolestaan suojaavat jalkoja kastumiselta kosteassa maastossa.

Mitä mukaan vaellukselle?

Lähtiessä Ulkoilma Akatemian vaellukselle, saat halutessasi meiltä lainaan kaikki tarvittavat retkeilyvarusteet. Alla olevassa listassa on varsin kattavasti ajateltu kaikkea mitä vaelluksella voi tarvita. “*” merkillä merkityt ovat sellaisia, joita voi lainata meiltä. “**” merkillä merkityt voi jättää halutessaan pois.

Noin 15 kg painoisella rinkalla liikkuminen on yleensä mukavaa ja helppoa.

Pyrimme pitämään meidän vaelluksilla rinkan painon noin 15 kg:ssa, jotta vaeltaminen olisi mahdollisimman mukavaa. Mikäli epäilet rinkan painon olevan huomattavasti yli 15 kg tai jopa yli 20 kg, niin olethan meihin yhteydessä. Pohditaan yhdessä ratkaisuja, joilla pääsemme tavoitteeseen.

Vaatteet

  • Vaelluskengät (Pehmeät mutta tarvittaessa tukevat. Oikean kokoiset ja malliset!)
  • Säärystimet** (Kevyet. Estää roskien joutumista kenkään ja punkkien hyppimistä iholle.)
  • Vaellussukat ja ainakin yksi vaihtopari (Merinovilla, merinovillasekoite. Mielellään muotoiltu)
  • Tarvittaessa ohuemmat liner-sukat** (Merinovilla. Kahden sukan käyttö voi olla turhaa, jos kengät on hyvin valittu)
  • Merinovillainen aluskerrasto, haluttaessa vaihtokerrasto (Aclimalla mm. verkkoasu. Merinovillan osuus min. 80 %)
  • Lämpötilasta riippuen välikerrasto, villaa tai fleeceä (sileäpintainen fleece ei aiheuta kitkaa. Polartec on laadukas)
  • Retkeilyhousut, esim. softshell tai puuvillasekoite (Joustaa hyvin ja hengittää. katkolahje on hyvä!)
  • Kuoritakki / Tuulelta ja kylmältä suojaava takki (esim. Fjällrävenin tiivis puuvilla-polyesteri tai Gore-Tex yms. Gore-Tex hengittää parhaiten kuivalla kelillä)
  • Tauko- / leiritakki (Takki iltaan. Kevytuntuva, kuitu. Kuitu kestää paremmin kosteutta. Untuva pakkautuu pienempään tilaan ja on kevyempää. Fillpower tai CUIN min. 500)
  • Auringolta suojaava päähine (Merinovilla. Buff-huivi. Lippis.)
  • Ohute sormikkaat, joita voi käyttää mm. nuotiohanskoina (Esim. ohuet nahkasormikkaat.)
  • Kaulahuivi tai putkihuivii (Buff, merinovillainen)
  • Varasukat yöksi (lämppimät ja kuivat sukat. Vain yöllä käytössä.)

Ruokailu

  • Retkikeitin* (vakaa. esim. Primus Express Spider tai kevyt kaasuun ruuvattava mm. Primus Micron Trail. Kursseilla esitelty malli on Primus Lite+)
  • Kattila ja paistinpannu* (alumiini. Paistinpannu voi olla pinnoitettu.)
  • Polttoainetta keittimeen (Riittävästi. Kokemuksen kautta oppii kulutuksen.)
  • Tulitikkuja vedenpitävässä rasiassa / pussissa
  • Muki ja ruokailuvälineet (esim. Light My Firen MealKit. sisältää kaiken tarvittavan. Kuivamuonaa syödessä lusikka riittää.)
  • Juomapullo tai juomajärjestelmä* (Riittävästi vettä, jotta nesteytys toimii. Aina mukana noin 2l.)
  • Vedenpuhdistus* (Kevyt puhdistin, kuten Grayl Ultralight. Tai vedenpuhdistustabletit.)
  • Ruokaa (Riittävästi! Tarvitset paljon kaloreita. Pakastekuivattu tai itse kuivattu retkiruoka on kätevä. Voit ostaa meiltä mm. Retkiruokapaketin.)
  • Pakkauspusseja (varusteet kannattaa pakata vedenpitäviin pakkauspusseihin, jotta ne eivät pääse kastumaan.)
  • Roskapusseja / muovipusseja (roskille ja esim. makuupussille)

Yöpyminen

  • Teltta tai avotulimajoite* (Avotulimajoite (loue, kota tai laavu) on tunnelmallinen, kevyt ja lämmin vaihtoehto. Teltta on lämpimämpi aamulla ennen kuin on tehnyt tulet)
  • Makuupussi* (lämmin. Comfort 0 (naiselle), Limit 0 (miehelle) ja Extreme (pysyä hengissä). Sovita makuupussi kunnolla. Ei saa olla liian pieni tai liian iso. Makuupussissa on hyvä olla eristävyyden suhteen pelivaraa.)
  • Makuupussilakana*/** (suojaa makuupussia ja antaa lisää eristävyyttä. Silkki tai merinovilla. Ei kannata valita 100 % puuvillaa)
  • Makuualusta* (Alle aina solumuovi! Makuualusta voi olla ilmalla / kuidulla / untuvalla täytetty (Exped) tai itsestään täyttyvä (Therm-A-Rest). R-arvo (r-value) voi olla kesällä jopa 0 (ei eristä).)
  • Otsalamppu* (esim. Petzl. Akku on hyvä. Lumenien määrä liikkuessa kesällä 50 -100. Et tarvitse 500 tai 1000 lumenin valotehoa, koska se kuluttaa akun heti.)
  • Korvatulpat ja silmälaput (mikäli olet herkkä äänille tai / ja valolle. Esim. Buffi toimii silmälappuna)

Liikkuminen

  • Rinkka* (Fjällräven Abisko on hyvä esimerkki. Kestävä ja kanto-ominaisuuksiltaan hyvä. Sovita painoilla. Tärkeintä on rinkan istuvuus ja painopisteen saaminen lantiolle. Älä kysy mikä on paras, vaan sovita!)
  • Kartta* (Calazo tai Karttakeskus.)
  • Kompassi*/** (Esim. Suunto A-30.)
  • GPS*/** (Lataa kartta ja suunnittele reitti etukäteen. Varaa paristoja. Opettele käyttämään hätätilanteessa)

Ensiapu ja hygienia

  • Ensiapulaukku* (vedenpitävä. Varaudu hoitamaan haavoja, palovammoja, paleltumia, murtumia ja vatsatautia)
  • Aurinkorasva
  • Yleisrasva (iho voi kuivua)
  • Avaruus-/hätäpeite (alumiini)
  • Henkilökohtaiset lääkkeet
  • Hammasharja ja –tahna
  • Vessapaperia vesitiiviissä pussissa
  • Käsidesi
  • Biohajoavaa pesuainetta / kuivasaippuaa**
  • Mikrokuitupyyhe (menee pieneen tilaan.)
  • Hyttyssuoja (verkko ja myrkky. Hyttysiä voi olla paikoin paljon, joten kannattaa suojautua tarvittaessa kunnolla. Yksi vaihtoehto ja helpottava tekijä on aloittaa antihistamiini ennen vaellusta.)

Muuta tarpeellista

  • Vedenpitäviä pakkauspusseja tavaroille rinkkaan
  • Puukko (Morakniv tekee laadukkaita. Puukko voi olla pieni jos mukana on kirves.)
  • Kirves** (sellainen, jolla saa puita pilkottua)
  • Monitoimityökalu** (tämä voi pelastaa monessa tilanteessa. Kannattaa hankkia laadukas, kuten Leatherman (25v takuu))
  • Kamera** (jos haluaa:))
  • Sytytin tai tulukset (pidä kuivana ja opettele käyttämään. Mm. Primuksen kaasusytytin antaa kuuman liekin.)
  • Istuinalusta** (solumuovi on kiva tauolla.)
  • Vakuutuskortti (toivottavasti ei tarvitse)
  • Aurinkolasit (hyvät)
  • Matkapuhelin** (“lento” tilassa)
  • Varavirtalähde** (lataa puhelinta ja otsalamppua)

Suunnistaminen ja kartat?

Ulkoilma Akatemian vaelluksilla on mahdollista harjoitella suunnistamista sekä kompassin käyttöä. Harjoittelemme myös kartan lukemista sekä reitin suunnittelua.

Suosittelemme aina kantamaan karttaa ja kompassia mukana. GPS-paikannin tai puhelin toimivat hyvinä apuvälineinä mutta eivät korvaa kartanlukutaitoa.

Millaista ruokaa vaelluksella syödään?

Suosittelemme syömään mahdollisimman kompaktia ja kevyttä ruokaa. Yleensä ruoka kuivataan itse tai ostetaan valmiiksi kuivattuna. Markkinoilta löytyy useita laadukkaita retkiruokia, joissa on otettu huomioon korkea energian tarve, proteiinin tarve sekä suolat. Perinteisesti kuivattu on usein edullisempaa kuin pakkaskuivattu.

Pakkaskuivattu retkiruoka on kevyttä, helppoa valmistaa ja maukasta.

Meiltä voit ostaa valmiin Retkiruokapaketin, jotka on tarkoitettu meidän vaelluksille. Retkiruokapaketteja on saatavilla 3, 4, 5 ja 6 päivän vaelluksille.

Päivän aikana syödään tuhti aamupala, lounas, päivällinen ja mahdollinen iltapala. Vaelluksella tulee pitää huolta riittävästä energiatasosta.

Kuinka nesteytän itseäni?

Ulkoilma Akatemian vaelluksilla olemme aina miettineet nesteytyksen valmiiksi. Kohteesta riippuen käytämme vedensuodatinta tai puhdistustabletteja. Järjestetyillä vaelluksilla emme juo puhdistamattomia luonnonvesiä. Kielto on osa ennaltaehkäisevää turvallisuutta, jolla haluamme turvata kaikkien osallistujien onnistuneen vaelluksen.

Juomavettä kuluu vaelluksella noin 2-3 litraa vuorokaudessa. Kuumalla säällä kulutus kasvaa.

Me pidämme juomataukoja ja muistutamme nesteytyksen tärkeydestä. Samalla opit pitämään huolta nesteytyksestä myös tulevia vaelluksia silmälläpitäen.

Kuinka saavun vaelluksen aloitukseen?

Pyrimme aloittamaan aamulla noin kello 9, jolloin ehdimme valmistautumaan kunnolla. Viimeinen vaelluspäivä pyritään lopettamaan klo 15-17. Emme suosittele matkustamista aloitus- tai lopetuspäivänä. Vaelluksen jälkeen on hyvä esimerkiksi saunoa, syödä ja levätä.

Haluan kulkea yksin – onko meistä sinulle apua?

Ulkoilma Akatemia järjestää retkeilykursseja, joiden tarkoituksena on vahvistaa omaa osaamista sekä rohkaista omille retkille ja vaelluksille. Suosittelemme käymään ennen omatoimista vaellusta retkeilykurssin tai opettelemaan vaaditut taidot.

Olemme apunasi aina harrastuksen aloituksesta – vaativille vaelluksille!


Jäikö jokin askarruttamaan?

Useisiin kysymyksiin löytyy vastaus usein kysyttyä-sivuilta. 

Voit kysyä myös alareunan chatissä tai Facebookissa – me vastaamme!