Oletko lähdössä kanssamme vaellukselle?

Vaeltamisella usein tarkoitetaan useamman vuorokauden kestävää kävelyä retkeilyreiteillä tai poluttomassa maastossa. Vaeltaja kantaa mukanaan rinkassa omat varusteet.

Tämä sivu on tarkoitettu avuksi valmistautumiseen ja antamaan lisätietoa vaeltamisesta.

Luontoon.fi-sivuilla vaeltamista kuvaillaan mm. näin, “Puhtaiden metsien, soiden ja tunturien rinteiden raikkaudessa ajatus lentää vapaana kuin lintu ja mieli virkistyy. Keskittyminen elämän perusasioihin ja -edellytyksiin rauhoittaa, vie mennessään turhan ja jättää jäljelle olennaisen. Hyvät varusteet helpottavat vaeltamista, mutta tavallisellakin varustuksella pärjää hyvin.

Kuinka valita vaelluskohde?

Me Ulkoilma Akatemiassa olemme valinneet valikoimaamme upeita tunturivaelluksia, metsäisemmän Karhunkierroksen sekä vaaramaisemiin sukeltavan Herajärven kierroksen. Nämä vaellukset ovat tunnettuja, upeita ja suhteellisen hyvin saavutettavissa.

Vaelluskohteen valinnassa kannattaa huomioida maasto, palvelutaso ja etäisyydet. Myös suunniteltu ajankohta kannattaa huomioida kohdetta valittaessa.

Karhunkierroksella tulee tutuksi upeat riippusillat.

Esimerkkejä kohteista:
Karhunkierros on metsäistä maisemaa, joka välillä nousee vaarojen ylle ja välillä halkoo kauniita suoalueita. Karhunkierros on kuljettavissa toukokuun lopusta lokakuun loppuun. Karhunkierros on turvallinen kohde, joka on hyvin mobiiliverkon sisällä ja tarvittaessa vaellus on helppo keskeyttää. Palvelutaso on erinomainen.
Haltin vaellus kulkee Käsivarren erämaa-alueen suurtuntureilla. Maisemaa hallitsevat silmän kantamattomiin jatkuvat rakkakivikot sekä tunturit. Haltille kuljetaan pääsääntöisesti Kalottireittiä pitkin. Reitti on kuljettavissa kesäkuun lopulta lokakuulle, mutta paras aika vaeltaa on elo-syyskuu. Reitti on vaativa sen syrjäisyyden vuoksi. Reitiltä ei voi oikaista helposti pois. Palvelutaso on hyvä.

Tutustu kaikkiin meidän järjestämiin vaelluksiin. Vaelluksen voit varata, maksaa osin tai kokonaan liikuntaeduilla!

Kuinka valmistaudun vaellukselle?

Useamman päivän kestävä vaellus on aina melko kovaa liikuntaa, joten siihen on syytä valmistautua. Peruskunnosta on hyvä pitää huolta. Vaelluksella pärjää normaalilla peruskunnolla mutta kulkeminen helpottuu kun on tottunut kävelemään pidempiä matkoja. Haastetta tuo rinkka, jonka tavoitepaino on 15 kg. Tätä painavampi, liian raskas rinkka tai kantamisen tottumattomuus voivat syödä kokemusta, joten suosittelemme mahdollisuuksien mukaan harjoittelemaan rinkan kanssa liikkumista. Usein rinkka painaa hartioille ja lantiolle ensimmäisenä sekä toisena vaelluspäivänä. Välillä kipu voi olla häiritsevää mutta se kuuluu asiaan. Kolmas vaelluspäivä tuo yleensä jo helpotusta ja keho tottuu hiljalleen rinkan kantamiseen. Kipu johtuu yleensä pelkästään tottumattomuudesta, eikä kipua tule säikähtää.

Jaksanko? = Me rytmitämme vaellusta, jolloin yhtäjaksoisesti kävellään noin 45 minuuttia. Taukoja pidetään myös nousujen jälkeen. Kuumalla kelillä juomataukoja voidaan pitää useammin. Rytmityksellä varmistamme jaksamisen koko päiväksi ja koko vaelluksen ajaksi. Teemme kaikkemme, jotta sinä jaksat ja nautit.

Valitse käyttötarkoitukseen sopivat vaelluskengät, joissa on sopivasti tukea ja tilaa.

Kenkien osuus onnistuneeseen vaellukseen on valtava, joten kenkien sisäänajo on syytä aloittaa ajoissa. Totuttele jalkaa kenkiin ja anna kengille aikaa muotoutua.

Terveyskirjasto.fi sivuilla kenkien sisäänajosta kerrotaan näin, “Uusille kengille suositellaan niin sanottua sisäänajoa. Sisäänajon tavoitteena on kenkien muovautuminen jalkaterän muotoihin niin, että ihon hankaumien, rakkojen ja jalkakipujen synty estyy. Kenkiä käytetään päivittäin erilaisilla alustoilla (tasainen, epätasainen, portaat) liikkuen aluksi kaksi kertaa päivässä 15–30 minuuttia kerrallaan. Käyttöaikaa lisätään vähitellen. Kenkien sisäänajoon tarvitaan noin 100–200 kilometriä kävelyä.”

Kiinnitä huomiota kenkien oikeaan kokoon, lestiin ja jäykkyyteen. Jälkaterän kärkeen on syytä jäädä 1 – 1,5 cm tilaa. Tämä tila antaa mahdollisuuden parempaan liikkumiseen ja jalka mahtuu olemaan kengissä kaikissa olosuhteissa. Älä valitse liian jäykkiä kenkiä. Niin kutsutut mid-vartiset vaelluskengät tukevat nilkkaa ja suojaavat jalkoja kastumiselta kosteassa maastossa.

Mitä mukaan vaellukselle?

Lähtiessä Ulkoilma Akatemian vaellukselle, saat halutessasi meiltä lainaan kaikki tarvittavat retkeilyvarusteet. Alla olevassa listassa on varsin kattavasti ajateltu kaikkea mitä vaelluksella voi tarvita. “*” merkillä merkityt ovat sellaisia, joita voi lainata meiltä. “**” merkillä merkityt voi jättää halutessaan pois.

Noin 15 kg painoisella rinkalla liikkuminen on yleensä mukavaa ja helppoa.

Pyrimme pitämään rinkan painon noin 15 kg:ssa, jotta vaeltaminen olisi mahdollisimman mukavaa. Mikäli epäilet rinkan painon olevan huomattavasti yli 15 kg tai jopa yli 20 kg, niin olethan meihin yhteydessä. Pohditaan yhdessä ratkaisuja, joilla pääsemme tavoitteeseen.

Vaatteet

  • Vaelluskengät (Pehmetä mutta tarvittaessa tukevat. Oikean kokoiset ja malliset!)
  • Säärystimet** (Kevyt. Estää roskien joutumista kenkään ja punkkien hyppimistä iholle.)
  • Vaellussukat ja ainakin yksi vaihtopari (Merinovilla, merinovillasekoite. Mielellään muotoiltu)
  • Tarvittaessa ohuemmat liner-sukat** (Merinovilla. Kahden sukan käyttö voi olla turhaa jos kengät on hyvin valittu)
  • Merinovillainen aluskerrasto, haluttaessa vaihtokerrasto (Aclimalla mm. verkkoasu. Merinovillan osuus min. 80 %)
  • Lämpötilasta riippuen välikerrasto, villaa tai fleeceä (sileäpintainen fleece ei aiheuta kitkaa. Polartec on laadukas)
  • Retkeilyhousut, esim. softshell tai puuvillasekoite (Joustaa hyvin ja hengittää. katkolahje on hyvä!)
  • Kuoritakki / Tuulelta ja kylmältä suojaava takki (esim. Fjällrävenin tiivis puuvilla-polyesteri tai Gore-Tex yms. Gore-Tex hengittää parhaiten kuivalla kelillä)
  • Tauko- / leiritakki (Takki iltaan. Kevytuntuva, kuitu. Kuitu kestää paremmin kosteutta. Untuva pakkautuu pienempään tilaan ja on kevyempää. Fillpower tai CUIN min. 500)
  • Auringolta suojaava päähine (Merinovilla. Buff-huivi. Lippis.)
  • Ohute sormikkaat, joita voi käyttää mm. nuotiohanskoina (Esim. ohuet nahkasormikkaat.)
  • Kaulahuivi tai putkihuivii (Buff, merinovillainen)
  • Varasukat yöksi (lämppimät ja kuivat sukat. Vain yöllä käytössä.)

Ruokailu

  • Retkikeitin* (vakaa. esim. Primus Express Spider tai kevyt kaasuun ruuvattava mm. Primus Micron Trail. Kursseilla esitelty malli on Primus Lite+)
  • Kattila ja paistinpannu* (alumiini. Paistinpannu voi olla pinnoitettu.)
  • Polttoainetta keittimeen (Riittävästi. Kokemuksen kautta oppii kulutuksen.)
  • Tulitikkuja vedenpitävässä rasiassa / pussissa
  • Muki ja ruokailuvälineet (esim. Light My Firen MealKit. sisältää kaiken tarvittavan. Kuivamuonaa syödessä lusikka riittää.)
  • Juomapullo tai juomajärjestelmä* (Riittävästi vettä, jotta nesteytys toimii. Aina mukana noin 2l.)
  • Vedenpuhdistus* (Kevyt puhdistin, kuten MSR TrailShot. Tai vedenpuhdistustabletit.)
  • Ruokaa (Riittävästi! Tarvitset paljon kaloreita. Pakastekuivattu tai itse kuivattu retkiruoka on kätevä. Voit ostaa meiltä mm. Retkiruokapaketin.)
  • Pakkauspusseja (varusteet kannattaa pakata vedenpitäviin pakkauspusseihin, jotta ne eivät pääse kastumaan.)

Yöpyminen

  • Teltta tai avotulimajoite* (Avotulimajoite (loue, kota tai laavu) on tunnelmallinen, kevyt ja lämmin vaihtoehto. Teltta on lämpimämpi aamulla ennen kuin on tehnyt tulet)
  • Makuupussi* (lämmin. Comfort 0 (naiselle), Limit 0 (miehelle) ja Extreme (pysyä hengissä). Sovita makuupussi kunnolla. Ei saa olla liian pieni tai liian iso. Makuupussissa on hyvä olla eristävyyden suhteen pelivaraa.)
  • Makuupussilakana*/** (suojaa makuupussia ja antaa lisää eristävyyttä. Silkki tai merinovilla. Ei kannata valita 100 % puuvillaa)
  • Makuualusta* (Alle aina solumuovi! Makuualusta voi olla ilmalla / kuidulla / untuvalla täytetty (Exped) tai itsestään täyttyvä (Therm-A-Rest). R-arvo (r-value) voi olla kesällä jopa 0 (ei eristä).)
  • Otsalamppu* (esim. Petzl. Akku on hyvä. Lumenien määrä liikkuessa kesällä 50 -100. Et tarvitse 500 tai 1000 lumenin valotehoa, koska se kuluttaa akun heti.)

Liikkuminen

  • Rinkka* (Fjällräven Abisko on hyvä esimerkki. Kestävä ja kanto-ominaisuuksiltaan hyvä. Sovita painoilla. Tärkeintä on rinkan istuvuus ja painopisteen saaminen lantiolle. Älä kysy mikä on paras, vaan sovita!)
  • Kartta* (Calazo tai Karttakeskus.)
  • Kompassi*/** (Esim. Suunto A-30.)
  • GPS*/** (Lataa kartta ja suunnittele reitti etukäteen. Varaa paristoja. Opettele käyttämään hätätilanteessa)

Ensiapu ja hygienia

  • Ensiapulaukku* (vedenpitävä. Varaudu hoitamaan haavoja, palovammoja, paleltumia, murtumia ja vatsatautia)
  • Aurinkorasva
  • Yleisrasva (iho voi kuivua)
  • Avaruus-/hätäpeite (alumiini)
  • Henkilökohtaiset lääkkeet
  • Hammasharja ja –tahna
  • Vessapaperia vesitiiviissä pussissa
  • Käsidesi
  • Biohajoavaa pesuainetta / kuivasaippuaa**
  • Mikrokuitupyyhe (menee pieneen tilaan.)
  • Hyttyssuoja (verkko ja myrkky. Hyttysiä voi olla paikoin paljon, joten kannattaa suojautua tarvittaessa kunnolla. Yksi vaihtoehto ja helpottava tekijä on aloittaa antihistamiini ennen vaellusta.)

Muuta tarpeellista

  • Vedenpitäviä pakkauspusseja tavaroille rinkkaan
  • Puukko (Morakniv tekee laadukkaita. Puukko voi olla pieni jos mukana on kirves.)
  • Kirves** (sellainen, jolla saa puita pilkottua)
  • Monitoimityökalu** (tämä voi pelastaa monessa tilanteessa. Kannattaa hankkia laadukas, kuten Leatherman (25v takuu))
  • Kamera** (jos haluaa:))
  • Sytytin tai tulukset (pidä kuivana ja opettele käyttämään. Mm. Primuksen kaasusytytin antaa kuuman liekin.)
  • Istuinalusta** (solumuovi on kiva tauolla.)
  • Vakuutuskortti (toivottavasti ei tarvitse)
  • Aurinkolasit (hyvät)
  • Matkapuhelin** (“lento” tilassa)
  • Varavirtalähde** (lataa puhelinta ja otsalamppua)

Suunnistaminen ja kartat?

Ulkoilma Akatemian vaelluksilla on mahdollista harjoitella suunnistamista sekä kompassin käyttöä. Harjoittelemme myös kartan lukemista sekä tulkitsemista.

Osaan vaelluksista sisältyy Calazon kartta. Muuten voit ostaa kartan meiltä. Calazo karttojen myynti alkaa meillä kesällä 2019.

Suosittelemme että aina kuljettaa mukanaan karttaa alueesta, jolla kulkee ja osaa käyttää karttaa reitin suunnitteluun. GPS-paikannin tai puhelin toimii hyvänä apuna mutta ei korvaa kartanlukutaitoa.

Millaista ruokaa vaelluksella syödään?

Suosittelemme syömään mahdollisimman kompaktia ja kevyttä ruokaa. Yleensä ruoka kuivataan itse tai ostetaan valmiiksi kuivattuna. Markkinoilta löytyy useita laadukkaita retkeilyruokia, joissa on otettu huomioon korkea energian tarve, proteiinin tarve sekä suolat. Perinteisesti kuivattu on usein edullisempaa kuin pakkaskuivattu.

Pakkaskuivattu retkiruoka on kevyttä, helppoa valmistaa ja maukasta.

Meiltä voit ostaa Summit To Eat -retkiruokia oman tarpeesi mukaan tai valmiina Retkiruokapakettina, joka on tarkoitettu 5 vrk kestävälle vaellukselle.

Päivän aikana syödään tuhti aamupala, lounas, päivällinen ja mahdollinen iltapala. Vaelluksella tulee pitää huolta riittävästä energiatasosta.

Kuinka nesteytän itseäni?

Ulkoilma Akatemian vaelluksilla olemme aina miettineet nesteytyksen valmiiksi. Kohteesta riippuen käytämme vedensuodatinta tai puhdistustabletteja. Järjestetyillä vaelluksilla emme juo puhdistamattomia luonnonvesiä. Kielto on osa ennaltaehkäisevää turvallisuutta, jolla haluamme turvata kaikkien osallistujien onnistuneen vaelluksen.

Juomavettä kuluu vaelluksella noin 2-3 litraa vuorokaudessa. Kuumalla kulutus kasvaa.

Me pidämme juomataukoja ja muistutamme nesteytyksen tärkeydestä. Samalla opit pitämään huolta nesteytyksestä myös tulevia vaelluksia silmälläpitäen.

Kuinka saavun vaelluksen aloitukseen?

Kaikille Ulkoilma Akatemian vaelluksille osallistuville lähetetään tarkempi ohje saapumisesta. Ohje tulee sähköpostilla. Kesän 2019 aikana ohjeet alkavat tulla verkkokauppaostosten yhteydessä, joten saat hyvissä ajoin infoa tulevasta vaelluksesta.

Suurimmalle osalle info tulee sähköpostilla kesän 2019 vaelluksista, joten seuraa sähköpostia!

Pyrimme aina aloittamaan aamusta noin kello 9, jolloin ehdimme valmistautumaan kunnolla. Viimeinen vaelluspäivä pyritään lopettamaan klo 15-17. Emme suosittele matkustamista aloitus- tai lopetuspäivälle. Vaelluksen jälkeen on hyvä esimerkiksi saunoa, syödä ja levätä.

Haluan kulkea yksin – onko Teistä minulle apua?

Ulkoilma Akatemia järjestää retkeilykursseja, joiden tarkoituksena on vahvistaa omaa osaamista sekä rohkaista omille retkille ja vaelluksille. Suosittelemme käymään ennen omatoimista vaellusta retkeilykurssin tai opettelemaan vaaditut taidot.

Kurssin jälkeen saat meiltä vuokrattua huippuvarusteet sekä ostettua retkiruoat ja kartat. Näin pääset edullisesti ja turvallisesti nauttimaan vaeltamisesta.

Olemme apunasi aina harrastuksen aloituksesta – vaativille vaelluksille!


Kysy tarvittaessa lisätietoa

Useisiin kysymyksiin löytyy vastaus usein kysyttyä-sivuilta. Voit kysy myös chatissä, lomakkeella tai Facebookissa – me vastaamme!

Muista mainita mitä palvelua viestisi koskee!

Vastaamme viestiisi mahdollisimman pian.